SAJIAN BERBUKA TADI :)

ASSALAMUALAIKUM

oke girls and boys :)

ary neh aku nk kongsi cket resipi aku utk berbuke td . alhamdulillah , dowg sume ckp sedap :) kembang gak idong aku . ehee . ala . masak bese2x je . tade pe yg spesel . Chef Wan lg pro kot :D

okeh . tanpe kite berlengah2x lagy , jom terjah menu neh :)

MEE BANDUNG TANPA GARAM

BAHAN2X :

  • -mee kuning yg da dicelur ,
  • -sotong , udang , ayam [potong2x kan laa yer]
  • -sayur [kalo nk laa]
  • *td gune sayur baby kailan .
  • -telur sebijik ,
  • -bwg putih , bwg merah [tumbuk smpai lumat]
  • -cili boh siket ,
  • -sos cili , sos tiram , stok ayam & cukup rasa :)


CARA2x BUAT :

- tumis bwg2x td ngn cili boh smpai garing .
-then , masokkan stok ayam yg da dicampur ngn air n tnggu smpai dye mendidih .
-da didih , masokkan sos cili , sos tiram & cukup rasa .
-renehkan sebentar .
-masokkan sotong , sayur , ayam tadi & renehkan lagi slame 5minit .
-lastly , masokkan mee yg da dicelur tadi .
*if nk kuah lebih , lebihkan air yg cmpur ngn stok ayam tadi .
oke , siap !

neh laa rupenyee .


td tuh utk resipi pertama juadah berbuka td . neh utk second plak . sbb family aku kuat mam , so kne wat 2 menu :)


SPAGETI CIK LYNNE

bende neh paling simple aku buat . resipi neh aku blaja since aku form 1 lg dary aunt aku . mmg sodap laa . my peberet kot :p

well , lets go !

BAHAN2X :

A
-spageti yg dlm pekt tuh .
*salu aku bli yg San Remo : Angel hair punye .
-minyak siket .
-garam siket .

B
-sos Prego perasa Mushroom/Traditional .
-bwg merah , bwg putih , carrot & kentang [potong dadu kecik2x]
-daging kisar .
*gune sosej Ayamas yg black pepper pown bole . lg sedap :)
-minyak .
-cili boh siket .
*kalo nk pedas laa .
-sos tomato sikit .
-cukup rasa .

CARA2x BUAT :

utk bahan A :

-didihkan air smpai mengelegak .
-masokkan garam & minyak sikit .
-masokkan spageti .
-tnggu smpai agak lembut baru angakat & toskan .
*pastikan da gelegak baru masokkan spageti , if x , nant dye melekat .

utk bahan B :

-tumiskan bwg2x , carrot , kentang & cili boh td .
-masokkan daging kisar & masak smpai dye garing .
-masokkan sos Prego .
*nk kuah lebih , tmbh air :)
-tnggu smapi mendidih .
-masokkan garam & cukup rasa .

okee . siap lagi !
mudah bukan ?

neh laa dye :)


*maaf agak comot .


hasilnye : da dihadam dlm perot :)

mudah bukan ? hee . time kaseh sudi bace :) praktik2x kan laa :D

p/s : SAYANG KOWG :)

Popular Posts